Prace warte ponad 53 mln zł na linii kolejowej Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała poprawią stan toru, sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem. – Prace są w trakcie realizacji – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.
W bieżącym miesiącu PLK rozpoczeły remont toru na odcinku Kęty – Kozy oraz naprawę trzech przejazdów kolejowo-drogowych i dwóch mostów stalowych o długości 10 metrów w Kętach. W toku są także prace przy 200-metrowym moście w Kętach nad rzeką Sołą, które ruszyły z końcem września. W Kalwarii Zebrzydowskiej realizowany jest jednocześnie remont przejazdu przy ul. Św. Floriana.
– Wykonanie tych prac, o łącznej wartości 13 mln zł, zaplanowano do końca listopada bieżącego roku. Ich efektem będzie podniesienie prędkości w kilku lokalizacjach z 50 do 60 i 80 km/h, co usprawni ruch kolejowy. Prace na obiektach i przejazdach poprawią poziom bezpieczeństwa. Nowa nawierzchnia jezdni na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych to także istotna korzyść dla kierowców samochodów – ułatwi im przeprawę przez tory – podała w komunikacie PLK.
Naprawa toru na linii 117 także w województwie śląskimW trakcie są również inwestycje za ponad 40 mln zł netto, prowadzone od strony województwa śląskiego. Ich efektem także ma być skrócenie czasu przejazdu o kolejnych kilka minut. Roboty obejmują naprawę toru o długości 11 km na odcinku Bielsko-Biała – Kęty oraz przebudowę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
W zakresie przedsięwzięcia jest również naprawa 14 przepustów oraz mostu i 6 przejazdów kolejowo-drogowych. Przejazdy w Kozach, przy ul. Nagietkowej i Mostowej oraz w Bielsku-Białej, przy ul. Rzemieślniczej zyskają nowe zabezpieczenia, co dodatkowo korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo podróżnych kolei oraz pasażerów samochodów. Inwestycja prowadzona jest etapowo. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano w drugim kwartale 2025 r.
Prace podzielone na etapy. Jednorazowo były zbyt drogieW poprzednich latach, za łącznie 150 mln złotych, między Wadowicami a Andrychowem podniesiono już prędkość drogową i bezpieczeństwo podróżowania. Prace pozwoliły na przyspieszenie pociągów na tej krętej i podgórskiej trasie z 40 do 80 km/h. Powstał dodatkowy przystanek Osiedle Podhalanin w Wadowicach, zmodernizowane perony na stacji Andrychów oraz na przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie i Barwałdzie Średnim poprawiły warunki korzystania z kolei. Pierwotnie prace od razu miały być prowadzone na dłuższym odcinku,
ale nic z tego nie wyszło.– Wprowadzenie nowych rozwiązań, np. w postaci mijanki w Barwałdzie Średnim usprawnia ruch pociągów na jednotorowej linii Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała i sprzyja nowym możliwościom podróży. Efektywniejsze wykorzystanie trasy zapewnia również łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej, umożliwiająca bezpośredni przejazd pociągów na trasie Kraków – Bielsko-Biała – Kraków – czytamy w komunikacie PKP PLK.
Obecnie komunikacja zastępcza funkcjonuje między Kętami a Bielskiem Białą. Więcej na temat funkcjonowania linii 117 można znaleźć
na facebookowym fanpage'u tej linii.